Skip links

Storytelling – od czego zacząć?

Jeśli jesteś przekonany że warto wykorzystywać historie do opowiadania o produkcie, to możesz zadawać sobie pytanie o.k., ale jak mam się do tego zabrać?
Bo storytelling działa najlepiej wtedy kiedy jest wpisany w strategię marketingową.
Tu zajmę się samym procesem powstawania opowieści.
Moje podejście do storytellingu 360° oznacza, że stworzenie dobrej historii jest możliwe tylko wtedy gdy znasz swojego klienta. Poznaj opowieść klienta by stworzyć swoją.

1. Poznaj swojego potencjalnego klienta.
Dowiedz się co sprawia mu trudność, z jakimi problemami się zmaga w obszarze twojego produktu/rozwiązania, czego się boi, co chciałby uniknąć a na czym mu zależy. Najlepiej jeśli masz takie informacje z pierwszej ręki. Wiesz kim jest twój klient, możesz stworzyć sobie personę – coś w rodzaju archetypu i dokładnie opisać. A z tego opisu dowiesz się jakie ma problemy związane z twoim produktem i jakiej oferty wartości szuka. I pamiętaj że komunikujesz się wąsko (więc twoja opowieść nie trafi do wszystkich) by docelowo sprzedawać szeroko.

2. Wartości które oferujesz.
Dlaczego to co proponujesz jest wyjątkowe. Przemyśl to dobrze zadając sobie pytanie czy konkurencja to ma? Bo jeśli ma to nie jest wyjątkowe. Czasem dajesz to samo ale nie tak samo. Przemyśl wszystko w zakresie procesu zakupu i tego co się dzieje później, bo może tam jest twoja przewaga.

3. Wybierz kluczową wartość i opisz ją jednym zdaniem.
To będzie przesłanie twojej opowieści. Ktoś kto czyta opowieść powinien znaleźć w niej przesłanie. Ważne abyś pamiętał o nim w trakcie pisania.

4. Ustal archetyp marki.
Archetyp twojego produktu – firmy to postać, której są przypisane odpowiednie cechy, postawa, zachowania np. mędrzec, wojownik, błazen itp. Dopasuj wartość do archetypu tak, żeby była spójna od tego zależy to o czym będzie twoja historia, jej narracja, tło, bohater i wiele innych rzeczy.

5. Poszukaj historii.
To może być najtrudniejsza część zwłaszcza kiedy dopiero zaczynasz biznes. Jeśli sumiennie wykonałaś/wykonałeś poprzednie 4 punkty będzie ci zdecydowanie łatwiej przypomnieć sobie sytuację, w której jak w soczewce możesz zobaczyć twoją wartość. Może warto pogadać z klientem, któremu pomogłeś w nietypowy sposób, może z kimś z twojego zespołu. Moje doświadczenie mówi, że opowieści są wszędzie.

6. Ustal rodzaj opowieści.
Jaka może to być opowieść? Najczęściej jedna z trzech:

– Opowieść drogi – mówi o drodze którą przebyłeś ty, twój produkt, twoja firma. O wszystkich kamieniach milowych które napotkałeś i które sprawiły że zdobyłeś unikalne kompetencje albo firma działa w niespotykany sposób. Nie pomyl tego z kroniką firmy bo to nikogo nie interesuje.
– Opowieść kim jestem – opisujesz 1 wydarzenie które opisuje twoją wartość, unikalność twojego produktu by klient mógł go przetestować na sucho.
– Opowieść zadowolonego klienta – historia jak twój produkt rozwiązał problemy klienta (najlepiej nietypowe). Można ją opowiadać z perspektywy klienta lub twojej.

7. Pisz wg struktury.
Im prościej tym lepiej ja posługuję się 4 elementową:
– Opisz sytuację – wprowadzenie w klimat, przedstawienie bohatera
– Problemy – pojawiaą się kłopoty w postaci sytuacji zewnętrznej, antagonisty, lub opory wewnętrzne bohatera
– Przełom – bohater podejmuje działanie, spotyka kogoś kto mu pomoże, wpada na pomysł rozwiązania
– Rozwiązanie – wprowadzenie w życie pomysłu i szczęśliwe zakończenie najlepiej z zaskoczeniem czytelnika (wiem trudne).
8. Testuj i poprawiaj.
Na bliskich, i znajomych i nie klientach. Pod kątem czy historia wciąga, czy nie jest za długa, czy są emocje i ogólne wrażenie. Zmieniaj, poprawiaj skracaj. Maksymalna długość to 3500 znaków.
9. Wyślij w świat i zobacz jak działa.
Według opracowanej wcześniej strategii marketingowej uwzględniającej najbardziej zoptymalizowane dla klienta kanały dotarcia. Sprawdzaj jak reagują na nią klienci (pytaj, rozmawiaj) zbieraj informacje bo może trzeba coś zmienić w tej albo kolejnej historii.

I Pamiętaj że celem jest zainteresować czytelnika. Zaciekawić, żeby zatrzymał się i spędził chwilę z twoją opowieścią i wrócił po więcej informacji o tym co robisz.
Powodzenia a jeśli nie czujesz się na siłach przejść tej drogi sama/sam zadzwoń lub napisz do mnie.

Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Return to top of page