Czy w marketingu jest miejsce na opowieść?
Znasz historię Ernesta Hemingwaya?
W latach dwudziestych ubiegłego wieku siedział z zaprzyjaźnionymi pisarzami w kawiarni i z nudów założyli się o 10 dolarów o to, kto z nich napisze najbardziej emocjonującą historię w sześciu słowach.
Pomyśl, tylko sześć słów!
To nie było łatwe zadanie, ale oni próbowali. Kiedy porównali swoje opowieści Hemingway wygrał.
Napisał:
Na sprzedaż: buciki dziecięce, nigdy nienoszone.
Przyjaciele uznali, że pieniądze słusznie należą się Hemingwayowi. Anegdota ta była wielokrotnie przytaczana jako potwierdzenie geniuszu pisarza, który z powietrza potrafił „wyciągnąć” poruszającą historię i podać ją bez zbędnych słów.
Ponoć to tylko legenda i nigdy takie zdarzenie nie miało miejsca. A może miało, ale Hemingway tego nie wymyślił. Dziś już nie ma znaczenia, bo opowieść żyje własnym życiem. Jeden z amerykańskich magazynów poprosił czytelników o przysyłanie własnych historii. Wyszła nawet książka Larrego Smith’a „Życie w sześciu słowach”, w której zebrał tysiące takich zdań. Proponuję Ci, żebyś sama spróbowała, sam spróbował zrobić takie ćwiczenie. Na warsztatach storytellingu, proszę uczestników, żeby napisali coś o tym co robią w 6 słowach. To ma być zdanie, które nie musi wszystkiego wyjaśniać ale nawiązuje do tego co robisz i intryguje.
Pamiętam kilka ciekawych propozycji:
– Uczę myśleć.
– Znajduję diamenty, …. na rynku pracy.
– Jestem krawcem językowym.
– Jestem consierg’em biznesowym
i wiele innych.
Zapamiętałem też love story bez szczęśliwego zakończenia:
Ona kochała jego, on wolał pizzę.
Jeśli nauczysz się krótkich form to twoja siła rażenia w komunikacji wzrośnie wielokrotnie. Bo gdy będziesz mogła, będziesz mógł wykorzystać dwadzieścia słów, pięćdziesiąt, czy więcej okaże się że to mnóstwo możliwości? W marketingu im krócej tym lepiej, ale im krócej tym trudniej.
Zapraszam do ćwiczenia, a jeśli będziesz chciała/chciał podzielić się swoimi sześcioma słowami to wyślij do mnie, lub zapisz w komentarzu pod tekstem. Baw się dobrze.
Grafika autorstwa id-iom.
Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.