Skip links

Po co mi archetyp marki cz.2

W pierwszej części omówiłem sześć archetypów: mędrca, czarodzieja, błazna, patriarchę, wojownika i towarzysza. Jeśli po lekturze stwierdziłeś, że nie odnajdujesz się w żadnej z postaci, nie martw się to nie koniec. Przed Tobą kolejne sześć:

7.Kochanek:

Jego żywioł zmysłowa przyjemność która ma towarzyszyć budowaniu bliskiej relacji. Ma dar doceniania innych, jego opowieść jest pełna zmysłowości i atrakcyjności fizycznej.  Najbardziej boi się  bycia niekochanym i samotnym. (Jak my wszyscy). Dla kogo:marki, które komunikują się przez atrakcyjność fizyczną, bliskość innych ludzi, zmysłowość.Produkty – kosmetyki, słodycze gdzie zmysł estetyczny i stylistyka wykonania jest b.ważna.

Przykład:Axe

8.Kusicielka:

Wywołuje zauroczenie bo jej celem jest uwiedzenie i przeglądanie się w oczach innych. Jej żywioł to uwodzenie. Odpowiednik kochanka oba mocno narcystyczne. Opowieść pełna zmysłowości i atrakcyjności fizycznej. Jej strach to bycie niekochaną i samotną.Dla kogo:marki, które komunikują się przez atrakcyjność fizyczną, bliskość innych ludzi, zmysłowość.Produkty kosmetyki, słodycze gdzie zmysł estetyczny i stylistyka wykonania jest b.ważna.

Przykład:Kinder Bueno

9.Odkrywca:

Odkrywa siebie przez odkrywanie świata. Jego cel to bardziej świadome i satysfakcjonujące życie.  Wyraża je przez wolność, niezależność, wewnętrzna autonomia, życie zgodne z wewnętrznymi przekonaniamiWoła go przestrzeń ale to nie ona jest najważniejsza, wyrusza w podróż która go zmieni. Największa obawa – wpadnięcie w pułapkę schematu, konformizmu, wewnętrznej pustki, zgodę na otaczający świat.Dla kogo:marki, które pozwalają poczuć się wolnymi, łamią konwencję i są niekonformistyczne. Przełamują status quo i oferują pionierskie rozwiązania.

Przykład:ACTIVE DAYS.PL :))

10.Matka Ziemia:

Jak to matka chroni innych.  Jej cel jest pomagać innym. Wykorzystuje do tego swój dar – współodczuwanie, wspaniałomyślność, hojność. Symbolizuje matriarchat i władzę, często miękką kobiecą. Boi się samolubności.Dla kogo:marki, które odwołują się do kobiecych wartości i prawej strony mózgu. Wspierają rodzinę kojarzą się z pielęgnacją, dbaniem i ochroną.

Przykład:Gerber

11.Dziewica:

Żartując –  archetyp w zaniku. Jej pragnieniem jest wrócić do raju i być szczęśliwą.Towarzyszą jej wiara i optymizm. Wierzy, że proste wartości i małe codzienne radości pozwolą wrócić do świata dzieciństwa i niewinności. Boi się niewdzięczności i egoizmu.Dla kogo:marki, które maja w sobie element eskapistyczny, ratujący od niedoskonałego świata. Odwołują się do świata dzieciństwa i prostych wartości.

Przykład:Hohland

12.Strażnik:

Jak sama nazwa wskazuje stoi na straży wartości i tradycji bo celem jest zachowanie ich od zapomnienia, zachowanie ciągłości. Jest depozytariuszem tajemnej mocy lub wiedzy, którą chroni i przekazuje wybranym, których pobudza do rozwoju. Boi się przerwania ciągłości, nieumiejętności ochrony i przekazania tradycji dalej.Dla kogo:marki, które opierają się na tradycji, ciągłości w których ważny jest element starych rzemieślniczych umiejętności i sztuki.

Przykład:Meble Kler
Mam nadzieję, że odnalazłeś tu swoją markę. Czasem jest to miks dwóch archetypów. Ważne, żeby były spójne tak jak komunikat do klienta. Wybrany archetyp zdecyduje o tym jaki rodzaj opowieści stworzysz, jaka będzie jej narracja, bohater, ale też jak wkomponujesz ją w strategię marketingową, bo w inny sposób docierasz do klienta z pozycji mędrca a inaczej jako dziewica. Korzystasz wtedy z innych formatów, wybierasz inne kanały i podejrzewam że inna będzie twoja opowieść. No chyba, że twój produkt łączy te dwa archetypy i masz wspólną historię mędrca z dziewicą co też się w życiu zdarza, ale to opowieść na zupełnie inny temat…

Jeśli chcesz dostawać regularnie informacje, zapisz się do newslettera.

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Return to top of page